maandag 12 november 2012

Project poppenkleding

Alicia gaat richting de drie jaren en ze kijkt nog steeds niet om naar het poppenkind. Het kind mag hooguit eens mee naar bad, waar het dan verdrinkt. Treurig dus. Nu is het ook wel zo dat er weinig te doen valt met de pop. Daarom had ik mij voorgenomen om de garderobe van het poppenkind Marlies eens flink uit te breiden. Peanuts natuurlijk.. Gemakkelijke A-lijn rokjes en tricot shirtjes van twee pandjes. Dat was het probleem niet.

 
 
 
 
 
Een mutsje is ook geen werk.
 

Maar toen beloofde ik mijn dochter een slaapzak voor de pop. Ik probeerde er niet meer over te praten, maar de volgende dag toen mevrouwtje uit bed kwam begon ze weer over de slaapzak. Het was wat puzzelwerk, maar de slaapzak kwam er. De binnenkant is van fleece, de buitenkant van twee verschillende ruitjes. Hij sluit bij de schouders met drukkers.




Toen bedacht ik, onnozelaar, dat het grappig zou zijn om een patroon van de Ottobre te verkleinen en de rok aan te passen. Zeg maar als een soort van proef, want ik wil het bovenpandje gebruiken voor een jurk voor Alicia. Ik gebruikte een patroon uit deze Ottobre, jurk 7. Ik verkleinde het tot 75% door het na te tekenen en veel te rekenen. Bij dit bovenpandje heb ik een hele cirkelrok gemaakt opgedeeld in acht stukken. De rokstukken moesten echter wel worden aangepast omdat het lijfje middenvoor (en middenachter) korter is. De onderjurk heeft een recht bovenpasje, maar wel ook een hele cirkel als onderrok. Het tekenen heeft me een avond gekost en het in elkaar zetten een halve dag. Maar... Alicia wist wel direct waar de jurk voor bedoeld was: om te dansen!




Trouwens, voor deze jurk verknipte ik een rok die ik nooit meer droeg. Dat ruimt weer op!

Nu het verkleinen geslaagd is, wil ik een patroon van een romper zien te verkleinen, dat is natuurlijk helemaal een onmisbare aanvulling van een babygarderobe.
 


1 opmerking:

  1. Marlies mag tevreden zijn met zo'n nieuwe garderobe. Vooral die laatste jurk is erg mooi geworden. Op Sancho kun je trouwens een hele lijst met (gratis) poppenkleertjes patronen vinden, ook voor Baby Born (in de patronenkist).
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen